Урок 1
Тема: Загальна характеристика класу Птахи.
Мета: Розширити знання учнів про різноманітність представників класу Птахи; узагальнити та закріпити знання учнів про вищий рівень організації класу Птахи порівняно з іншими класами хребетних; розкрити риси подібності птахів і плазунів; показати особливості зовнішньої будови у зв'язку з польотом; продовжити формувати вміння користуватися довідковою літературою, аналізувати набуті знання, застосовувати їх на практиці, працювати в колективі; розвивати навички самостійної дослідної роботи, інтуїцію; продовжити екологічне виховання.
Обладнання: Таблиці «Зовнішня будова птахів» і «Зовнішня будова плазунів» опудало птаха, набір пір'їн, презентація Microsoft Power Point
Основні поняття та терміни: птахи, проавіс, археоптерикс, пір’я,махаючий і ширяючий політ, контурні й пухові пера, пух, стрижень, опахало,стовбур, борідки 1-го й 2-го порядків, очин, махові, кермові й контурні пера, цівка, линька.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
У природі немає нічого зайвого.
М. Монтень
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Задзвенів для всіх дзвінок –
Час починати наш урок.
Доброго ранку – травам росистим,
Доброго ранку – квітам барвистим,
Доброго ранку – сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному!
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Де тільки не зустрічаємо ми птахів! У лісі, у горах і на своєму подвір'ї. Ми так звикли до них, що часом нам починає здаватися, ніби ми добре знаємо їх.
Та чи це справді так? На жаль, часто доводиться зустрічати людей, які всіх дрібних птахів називають горобцями, а грака плутають з вороною. Цього ніколи б
не сталося, якби ці люди були спостережливими й допитливими. Щоденно спостерігаючи за птахами, поступово починаєш розпізнавати їх у природі, відзначати непомітні на перший погляд деталі, а потім розуміти, що живуть вони не кожен сам по собі, а в тісному взаємозв'язку з іншими тваринами та рослинами.
«Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа», — писав натураліст Ніколас Тінберген.
Незвичайне — поряд. Воно навколо нас. Треба тільки захотіти зустрічатися з ним. І тоді станеться диво.
Ось і сьогодні ми з вами спробуємо розгадати таємницю птахів. Хто вони? Які вони? Як і чому літають? Де живуть? Як спілкуються?
У своєму житті ви не раз стикалися з птахами. Ось перед вами таблиці й опудало птаха. Давайте спробуємо на основі власного досвіду дати загальну характеристику птахам. Одночасно з цим ви повинні заповнювати ваш робочий зошит.
- Скажіть, чим птахи відрізняються від усіх раніше вивчених вами класів тварин? (Літають)
- Чи можете ви назвати, завдяки чому вони можуть літати? (Крила, мають пір'яний покрив)
- Навіщо птахам задні кінцівки? (Пересування по землі, гілках, воді)
- Як розмножуються птахи? (Відкладаючи яйця)
Виконання лабораторної роботи у парах.
Давайте розглянемо, на які відділи поділяється тіло птаха. Для цього ми використаємо малюнок 203 підручника. (Діти називають.)
Я тільки додам, що шия птаха дуже рухлива. Вона може повертатися, наприклад у сови, на 270 градусів.
На початку уроку ми з вами встановили, що тіло птаха вкрите пір'ям, тому їх називають пернатими.
Пір'я складається з рогової речовини. Я зараз запалю пір'їнку і часточку рога. Запах у них однаковий. Ось перед вами зразки пір'я. Подивіться, чи однакові вони. (Ні)
Розрізняють два типи пір'їн — контурні та пухові. Виконання лабораторної роботи у парах.
Лабораторна робота №13
Мета роботи: Ознайомитися з особливостями зовнішнього вигляду птахів, розглянути особливості будови різних типів пір’я, визначити ознаки пристосованості до польоту.
Матеріали та обладнання: лупа, опудала птахів, фотографії птахів, роздавальний матеріал(контурне та пухове пір’я)
Досліджувані об’єкти: птахи, різні типи пір’я птахів.
Хід роботи
Познайомтеся з особливостями зовнішнього вигляду птахів. Розгляньте опудало птаха. Зверніть увагу на форму його тіла. Знайдіть частини тіла птаха: голову, шию, тулуб, хвіст.
Розгляньте голову птаха. Знайдіть дзьоб, ніздрі та очі. Розгляньте тулуб птаха. Знайдіть крила та ноги. Знайдіть неоперену цівку з кігтями. Розгляньте рогові лусочки на ній.
Уважно розгляньте пір’я, яке вкриває тіло птаха. Розгляньте особливості різних типів пір’я за допомогою лупи.
Оформлення результатів роботи
Опишіть особливості зовнішнього вигляду птахів.
Напишіть, яка будова різних типів пір’я пов’язана з його функціями.
Зробіть висновки.
- Діти, а чи звертали ви увагу на те, що коли курка потрапляє під дощ, то стає... Якою? (Дуже мокрою).
- А чому ж тоді качки та гуси, плаваючи в річці, залишаються сухими?
(Діти висловлюють свої гіпотези. Якщо правильної відповіді немає, вчитель пояснює, що, подібно до шкіри плазунів, шкіра птахів немає залоз, лише біля основи хвоста міститься куприкова залоза, що виділяє жир, яким тварина з допомогою дзьоба змащує пір 'яний покрив. У водоплавних птахів вона розвинена краще. Тому вони й не намокають)
- А чи всі птахи однакові за кольором? (Ні, різні)
Так, за забарвленням птаха можна дізнатися, де самець, а де самка. Яких тільки кольорів немає на вбранні птаха! Але найошатніше вдягнуті павич, фазан, колібрі, папуга. Пера цих птахів мають своєрідну структуру, і специфічний полиск його оперення зумовлений тим, що вони віддзеркалюють світлові промені. А ще колір пір'я залежить від пігментів.
- А чи звертали ви увагу на те, якими стають наші домашні птахи восени? (Гублять пір'я, линяють).
Так, старе зношене пір'я випадає, а на його місці виростає нове. У багатьох видів може бути багато линьок. Це пов'язано із сезонними явищами в їх житті. Давайте назвемо прогресивні риси організації птахів, за якими вони відрізняються від плазунів.
Вищий рівень розвитку нервової системи, а тому більш досконала поведінка.
Висока і стала температура тіла, пов'язана з інтенсивним обміном речовин.
Здатність просуватися в повітрі та по субстрату.
4. Більш досконале розмноження.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
1. Де живуть птахи?
Чим відрізняються птахи від інших хребетних тварин?
З яких відділів складається тіло птаха?
Які органи розташовані в цих відділах?
Чим вкрите тіло птаха?
Які типи пер за будовою та функціями є у птахів?
Які особливості зовнішньої будови птахів зближують їх із плазунами?
На що вказує ця схожість?
Складання опорних схем
(Використовуючи текст підручника один учень працює біля дошки, решта в робочих зошитах)
IV. Домашнє завдання Вивчити § 43. Виготовити матеріал «Пір'я птаха». Дати відповіді на ті запитання в зошиті, які не встигли опрацювати на уроці.
|