Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 16.05.2024, 02:16

Черняхівський НВК "ЗНЗ-ДНЗ" І-ІІІ ступенів

Меню сайту
Категорії розділу
Уроки [0]
виховні заходи [1]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 22
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Учительська скарбничка

Головна » Статті » Хімія » виховні заходи

хімічна гра

Інтелект-шоу   «Еврика»

Пізнавально-розвивальна гра

для учнів 9 класу

Цілі: підвищити інтерес учнів до хі­мічної науки; сприяти активізації розумової діяльності; формувати логічне мислення, вміння уза­гальнювати, робити висновки; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти, творчо­го застосування своїх знань; ви­явити здібних, обдарованих і та­лановитих дітей.

Наочність: на сцені — назва заходу (великими літерами над­пис «Інтелект-шоу "Еврика"»), стіннівки та плакати з хімії, пла­кат з висловлюванням М. В. Ло-моносова «Широко простягає хі­мія руки свої у справи людські»; аудіозаписи для озвучування кон­курсів і пауз, мікрофони для веду­чих і журі.

 

 Межі наукового пізнання та

передбачення визначити неможливо.

Д. І. Менделєєв

 

ХІД ЗАХОДУ

I. Вступне слово вчителя

«Хімія — це цариця дивин, у ній при­ховані щастя людства, найбільші за­воювання розуму будуть зроблені саме в цій галузі»

                                                                                                   (Максим Горький. Савва Морозов).

Оголошення початку та умов гри, представлення журі, учасників

II.  Проведення конкурсів

Жеребкування.  Гравцям ставиться одне важке запи­тання, на яке вони не знають пра­вильної відповіді. Гру починає той, хто буде ближче до правильної від­повіді. У такий спосіб визначається черговість виступів учасників.

Запитання

В якому році шведський фізико-хімік Сванте Август Арреніус став лауреа­том Нобелівської премії на знак ви­знання особливого значення теорії електролітичної дисоціації для роз­витку хімії? (1903)

ПЕРШИЙ КОНКУРС «ТЕМА»

Гравець вибирає тему із запропонова­ного переліку та відповідає на запи­тання з цієї теми. Кожна правильна відповідь — 1 бал. Наступний учас­ник може одержати додатковий бал, відповівши на запитання, що вияви­лося важким для попереднього грав­ця. Учасник, що набрав мінімальну кількість балів, вибуває з гри.

Теми

Основні хімічні поняття. Прості й складні речовини.
Визначення.
Закони хімії.
Періодичний закон та періодична система хімічних елементів. Будо­ва атома.
Розчини. Електролітична дисоці­ація.
Біографії вчених-хіміків, їх кри­латі вислови.

Тема 1

Найменша частинка речовини, що зберігає її властивості. (Моле­кула)
Випаровування спирту, плавлен­ня олова, кристалізація цукру. Такі явища називаються... (Фізичними)
Що легше: атом Сульфуру чи мо­лекула азоту? (Молекула азоту)

4.  Яка валентність металу в сполу­ках: Сг2О3, АN, FеН3?'(три)

5. До розряду яких законів можна
віднести такі відкриття:

закон Авогадро;
закон об'ємних співвідношень Гей-Люссака?

(До газових)

Як класифікують кислоти? (За кількістю атомів Гідрогену (одно-, дво-, три-, багатоосновні); за вміс­том Оксигену (оксигеновмісні та безоксигенові))
До властивостей яких речовин на­лежать такі:

взаємодія з кислотами з утворен­ням солі й води;
взаємодія з основами з утворен­ням солі й води;
незмінність забарвлення індика­торів;
розклад під час нагрівання? (Амфотерні гідроксиди)

Тема 2

Дайте визначення поняттям.

Хімія. (Наука про речовини та їх перетворення)
Хімічне рівняння. (Умовне зобра­ження реакції з допомогою хімічних формул та, якщо потрібно, коефі­цієнтів)
Каталізатори. (Речовини, що при­скорюють швидкість хімічної ре­акції, але не входять до складу її продуктів)
Реакції заміщення. (Хімічні реак­ції, що відбуваються між прости­ми та складними речовинами; при цьому атоми простої речовини за­мішують атоми одного з елементів у складній речовині)
Ступінь окиснення. (Умовний за­ряд, якого набув би атом у разі втра­ти або приєднання електронів)
Електролітична дисоціація. (Про­цес розпаду електроліту на йони під час розчинення його у воді (або в іншому полярному розчиннику) або під час розплавлення)
Розчин. (Гомогенна (однорідна) система змінного складу, що скла­дається з кількох компонентів (мо­лекул розчинника та частинок роз­чиненої речовини))

Тема З

Сформулюйте.

1. Закон збереження маси речови­ни. (Загальна маса речовин реа­гентів дорівнює загальній масі ре­човин, що є продуктами реакції.М. В. Ломоносов, 1748р.)

 2.Закон об'ємних співвідношень газів. (Об'єми газів, що вступають у реакцію, співвідносяться між со­бою та до об'ємів продуктів (га­зоподібних) як невеликі цілі числа. Ж.Л. Гей-Люссак, 1808р.)

 3. Закон Авогадро. (В однакових об'ємах газів за однакових умов міститься однакова кількість мо­лекул. А. Авогадро, 1811р.)

 4.Періодичний закон хімічних еле­ментів. (Властивості хімічних еле­ментів та утворених ними про­стих і складних речовин перебува­ють у періодичній залежності від зарядів їх атомних ядер. Д.1.Мен­делєєв,1869р.)

 5. Закон сталості складу речовини. (Кожна хімічно чиста речовина незалежно від способу її одержан­ня має один і той самий постій­ний склад (якісний і кількісний). Ж.Л. Пруст, 1799-1806рр.)

 6. Принцип Паулі (порядок запо­внення електронами орбіталі). (На одній орбітами може розміща­тися не більше двох електронів, що мають протилежні спіни)

 7. Наслідок із закону збереження маси. (У природі ніщо не виникає з нічого й не зникає безслідно)

Тема 4

Яку властивість хімічних елемен­тів поклав в основу класифікації

Д. І. Менделєєв, складаючи пері­одичну систему? (Атомну масу)

Яким чином змінюються метале­ві й неметалеві властивості еле­ментів у періодах і групах? (У пе­ріодах — металеві слабшають, неметалеві посилюються, у гру­пах — металеві посилюються, не­металеві слабшають)
Елементом якої групи є Хром? Дайте обгрунтовану відповідь. (До VI групи, побічної підгрупи, оскіль­ки він є елементом великого періо­ду (4). До цієї ж підгрупи входять лише елементи великих періодів)

4.Поясніть фізичний зміст понят­тя «порядковий номер». (Числове значення заряду ядра атома; кіль­кість протонів і електронів у ато­мі)

5.Який тип хімічного зв'язку мають речовини, формула яких: Н2S, СuО, NaС1? Чи є вони електро­літами? ( Н2S — ковалентний по­лярний, водний розчин — електроліт; СuО — йонний, неелектроліт; NaС1 — йонний, електроліт, оскільки солі є електролітами)

6. Який хімічний елемент має елек­тронну формулу:

1s22 s22p63s23 p64s1? Які властивості (окисні чи від­новні) він має? (Сu— Купрум, відновні, оскільки на останньому шарі розташовується один елек­трон, метал № 29)

7.Скільки минуло з року відкриття періодичного закону?

    (2009 - 1869 = 140)

Тема 5

  1. Скільки компонентів мінімаль­но має містити розчин? Які саме?

(Два- розчинник та речовина, що розчиняється)

2.Дайте визначення поняття «елек­троліт». Речовини з яким типом хімічного зв'язку належать до електролітів? (Речовини з кова­лентним сильнополярним або йонним зв'язком. Електроліти — ре­човини, розчини або розплави яких проводять електричний струм)

3.Які речовини, з точки зору теорії електролітичної дисоціації, на­лежать до електролітів? (Кисло­ти — електроліти, під час дисоціа­ції у водних розчинах утворюються катіони лише одного типу — гідратовані йони Гідрогену)

4. Назвіть умови необоротності ре­акцій йонного обміну. (Випадін­ня осаду, виділення газу, утворення малодисоційованої речовини)

5. Якщо крізь розчин електроліту Na2СО3 пропустити електрич­ний струм, то в якому напрямку та які саме йони будуть рухати­ся? (Катіони Na+ — до негатив­но зарядженого катода, аніони СО32- — до позитивно зарядже­ного анода)

6. Дайте визначення поняття «сту­пінь електролітичної дисоціації». Яким чином поділяють електро­літи за ступенем ЕД? (Ступінь електролітичної дисоціації «аль­фа» — це відношення кількості дисоційованих молекул до загаль­ної кількості молекул електролі­ту в розчині. Електроліти бува­ють: сильні — а > ЗО %, середні — 3%<а<30%,слабкі -а<30%)

7. Хто в 1887 році сформулював те­орію електролітичної дисоціації? (Шведський фізик і хімік Сванте Август Арреніус)

Тема 6

1.Видатний російський учений, на­родився 19 листопада 1711 року в селі Денисівка Архангелогородської губернії. З 1745 р.- академік Петербурзької академії наук. Най­більш видатні досягнення в галузі хімії: атомно-молекулярне вчен­ня, кінетична теорія теплоти, роз­робка точних методів зважування, проведення дослідів з випалу ме­талів у запаяних посудинах і. на­решті, відкриття закону збере­ження маси речовини. (М. В. Ло­моносов)

2.Російський учений-енциклопедист, член-кореспондент Петер­бурзької академії наук з 1876 року. Народився в м. Тобольську.

 Л. А. Чугаєв так писав про нього: «Геніальний хімік, першокласний фізик, плідний дослідник у галу­зі гідродинаміки, метеорології, геології, у різних відділах хіміч­ної технології та інших суміжних з хімією та фізикою дисциплінах, глибокий знавець хімічної про­мисловості взагалі, особливо ро­сійської, оригінальний мислитель у галузі вчення про народне госпо­дарство...» Автор фундаменталь­ної праці «Основи хімії». Назвіть ученого та його найбільшу працю в галузі хімії. (Д. І. Менделєєв, від­криття періодичного закону та пе­ріодичної системи хімічних елемен­тів, 1869)

3. Англійський фізик і хімік, член Лондонського королівського то­вариства з 1822 року. Основні до­слідження здійснив у галузі фі­зики. Описав дефект зору, назва­ний його прізвищем. Досягнення в галузі хімії: увів поняття «атом­на вага», відкрив закон кратних співвідношень, склав першу та­блицю відносних атомних мас. автор праці «Нова система хі­мічної філософії», зробив внесок у створення основних положень атомно-молекулярного вчення. (Дж. Дальтон)

4.Якому видатному вченому та в якій галузі належать слова: «Пе­ріодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а лише надбудова й розвиток обіцяють­ся...»? (Д. І. Менделєєв)

5. Назвіть великого російського вче­ного, якому належать слова:

Может собственных Платонов

И быстрых розумом Невтонов

Российская земля рождать...

(М. В. Ломоносов. Ода. 1747. Невтон (Ньютон) — англійський фі­зик і математик; Платан — дав­ньогрецький філософ)

Кому з давньогрецьких філософів належать слова: «Усе плине, усе змінюється (рухається), і двічі в ту саму річку ввійти неможли­во»? (Геракліту)
Одного з видатних російських уче­них ще за життя називали генієм. Він не заперечував цього, а лише відповідав: «Працював усе життя, тому й геній...» Про кого йдеть­ся? (Про Д. І. Менделєєва. Загаль­на кількість наукових робіт — 491, у тому числі: хімічних — 40, фізико-хімічних — 106, технічних — 99, фі­зичних — 99, економічних — 36, гео­дезичних — 22, інших — 29)

ДРУГИЙ  КОНКУРС  «ТОЧКА  ЗОРУ»

Учасникам необхідно за одну хвили­ну найбільш повно й аргументовано висловити власну точку зору з питан­ня «Чи потрібно вивчати хімію в шко­лі?». Перший гравець — аргумент, другий — контраргумент і т. д.) Час для підготовки виступу — поки три­ває «гра вболівальників». Журі оцінює ерудицію та красномовство учасни­ків, уміння переконувати, користува­тися науковою термінологією, широ­ту кругозору, оригінальність суджень. Найвища оцінка — 12 балів.

ГРА   ВБОЛІВАЛЬНИКІВ   «ЛОГОГРИФИ»

Логогриф — це гра, в якій літери в слові не замінюються іншими, а ви­кидаються або додаються нові. Учи­тель зачитує запитання. Та команда вболівальників, яка швидше й пра­вильно відповіла на запитання, при­носить 1 бал своєму гравцеві (1 запи­тання — 1 бал).

Запитання

До назви якого хімічного елемен­та потрібно додати в кінці дві лі­тери, щоб отримати назву кораб­ля, який затонув, зіткнувшись із айсбергом? (Титан — Титанік)
До назви якого хімічного еле­мента слід додати в кінці одну літеру, щоб отримати слово, яке означає необхідність повернення кому-небудь чого-небудь? (Бор — борг)
Від назви якого хімічного елемен­та, викинувши три останні літери, можна утворити крик дикої пташ­ки? (Карбон — «кар!»)
Від назви якого хімічного елемен­та, викинувши першу літеру, мож­на утворити назву спиртного на­пою? (Хром — ром, Бром — ром)

5. Від назви якого хімічного елемен­та, викинувши останні три літе­ри, можна утворити назву дерева? (Дубній — дуб)

ТРЕТІЙ КОНКУРС «ПРАКТИКУМ»

Демонструється хімічний дослід. За­вдання учнів — визначити явище, ви­користовуючи свої знання з хімії, фі­зики, біології. Учні пояснюють екс­перимент, потім ведучий наводить правильну відповідь. Журі порівнює та оцінює. Найвищий бал — 12.

Дослід «Як підпалити цукор?»

Внести шматочок рафінаду у верх­ню частину полум'я спиртівки. Цу­кор не загоряється. Посипати верхню частину цукру твердою сіллю Літію (LiС1, Li2СO3) або попелом від ци­гарки (у ньому є невелика кількість сполуки Літію) та повторити дослід. Тепер цукор загоряється та горить блакитним полум'ям.

Пояснення

Реакція горіння цукру протікає по­вільно. Сполуки Літію є каталізато­рами цієї реакції, тому після додаван­ня цих сполук цукор горить швидко. Реакція каталітична.

КОНКУРС УБОЛІВАЛЬНИКІВ

Дайте відповідь на запитання (кож­на правильна відповідь принесе грав­цеві 0,5 бала).

Запитання

Метал, що викликає лихоманку. (Золото)
«Окрошка» з точки зору складу. (Суміш)
Метал —«вимірювач» температу­ри. (Ртуть)
«Вінегрет» з металів. (Сплав)
Який метал пов'язаний з двад­цятип'ятирічним ювілеєм одру­ження? (Срібло)
Яка волога може обвуглити? (Кис­лота)
Хімічний хамелеон. (Лакмус)
Так називають хімічну речовину жовтого кольору, що утворюєть­ся в слуховому каналі. (Сірка)

ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ПІДКАЗКА»

Обирають одного учня (незацікавленого, бажано, щоб це був учитель), який відгадуватиме картинки або сло­ва. Учаснику почергово показують десять рисунків, на яких написано слова, пов'язані з хімічною наукою. Він повинен (не називаючи це слово) описати предмет, явище тощо таким чином, щоб його можна було відгада­ти (сам рисунок або слово вчитель не повинен бачити). За кожне правиль­но відгадане слово — 1 бал, макси­мальна оцінка за конкурс — 10 балів. Час для відгадування 10 картинок — 2 хвилини. Якщо відгадані всі десять картинок, учасник автоматично ви­ходить у фінал.

Слова

Пробірка, фільтр, розчин, апа­рат Кіппа, Д. І. Менделєєв, нау­ка, спиртівка, ядро, техніка без­пеки, каталізатор.
Мірний циліндр, випаровуван­ня, фізичне явище, кислота, за­кон збереження маси, повітря, тримач, радіоактивний елемент, експеримент, дисоціація.
Склянка, магніт, хімічна реакція, вода, катод, озон, сухий спирт, агрегатний стан, лабораторія, лужний метал.
Лійка, залізо, штатив, горіння, ані­он, благородні метали, вогнегас­ник, індикатор, азот, відкриття.
Речовина, суміш, властивість, колба, лід, орбіталь, закон, вугле­кислий газ, валентність, катіон.

За результатами чотирьох конкурсів визначаються два фіналісти. Якщо однакову кількість балів набрала біль­шість учасників, проводиться додат­ковий конкурс (хто першим відпо­вість на запитання, той і гратиме у фі­налі).

Запитання додаткового туру

Розташуйте за силою кислоти, починаючи з найсильнішої: сір­ководнева, хлоридна, сульфатна, силіцієва. (Сульфатна, хлоридна, сірководнева, силіцієва)
Визначте зайвий елемент у ряді: К, Na, А1, Са. (Алюміній — амфо­терний елемент)
Хто першим одержав водень? (Теофраст Парацельс у XVI ст.)

Поки учасники фінальної гри готу­ються до завершального конкурсу, ре­шта учасників займають місця в залі для глядачів.

П'ЯТИЙ КОНКУРС «ДУЕЛЬ»

У фінальній грі беруть участь два грав­ці, їм ставлять лише десять запитань. Хто першим піднімає сигнальну карт­ку, той і відповідає на запитання. За правильну відповідь — 2 бали. Якщо відповідь на запитання неправильна, наступний гравець може відповісти правильно й заробити 2 бали.

Запитання

Хто з російських учених вва­жається основоположником  атомно-молекулярного вчення? (М. В. Ломоносов)

2.Коли й де були прийняті «Основ­ні положення атомно-молеку­лярного вчення»? (У 1860 році на Всесвітньому з'їзді хіміків у м. Карлсруе)

 3.У XIІІ ст. було відомо лише 13 хімічних елементів, у XVIII ст. — 30, через 50 років — 68. Скільки хімічних елементів відомо сьо­годні? (112)

4. Який хімічний елемент за сучас­ною міжнародною номенкла­турою називається Сульфуром? (Сірка)

 5.Хто першим увів у хімію понят­тя «валентність»? (Едуард Франкленд, 1852р.)

6.Скільки варіантів зображення періодичної системи існує сьо­годні: понад сто, понад двісті, понад чотириста? (Понад чоти­риста)

7.Хто першим почав проводити практичні заняття під час ви­вчення хімії?

                                 (М. В. Ломоносов)

8.Чи відвідував Д. І. Менделєєв Україну? (Так. Бував на Донбасі та в Києві)

9.Назвіть першу жінку-хіміка. (Анна Федорівна Волкова)

10.Давня легенда розповідає, що ца­риця Клеопатра виграла оригі­нальне парі, з'ївши «сніданок», який коштував 100 тис. сестер­цій (дуже велика сума). Що саме з'їла цариця? (Розчинила в склянці з оцтом намисто з перлів та випи­ла розчин. Перлини — кальцій кар­бонат)

11.Який спирт не горить? (Наша­тирний (амоній гідроксид))

Журі підбиває підсумки конкурсу, на­городжує гравців і переможця.

 

 

 

Категорія: виховні заходи | Додав: НВК (18.02.2015)
Переглядів: 1319 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 Sergcip  
0
<a href=http://zmkshop.ru/>изготовление нестандартных металлоконструкций любой сложности</a>

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024