Біологічна гра «Щасливий випадок»
Тема: Що ми знаємо про птахів
Мета: в ігровій формі перевірити знання учнів про птахів; формувати вміння командної гри; розвивати швидкість мислення, вміння працювати злагоджено і швидко знаходити правильну відповідь.
У грі беруть участь дві команди — збірні учнів 7—9-х класів, по п'ять осіб. Капітани команд представляють свої емблеми. Ведучий оголошує склад журі та його голову.
Ведучий. Починаємо нашу гру «Щасливий випадок», учасники якої будуть змагатися протягом дев'яти геймів і покажуть, наскільки добре вони знають птахів — наших пернатих друзів. Отже, геймів буде дев'ять, а називаються вони так:
«Аукціон понять»
«Коло знань»
«Ти — мені, я — тобі»
«Далі, далі...»
«Вірю — не вірю»
«Усе пізнається в порівнянні»
«Упізнай за описом»
«Зоряна година орнітолога»
«Третій — зайвий»
До гри ми готові, і я оголошую початок першого гейму «Аукціон понять». У ньому йтиметься про біологічні терміни, що характеризують особливості зовнішньої та внутрішньої будови птахів. Я називаю термін, а ваше завдання —дати йому визначення. Якщо команда не знає його або дає неточну відповідь, то це може зробити команда суперників і тим самим заробити собі додатковий бал.
Терміни для першої команди: пігменти у птахів; зоб; пташине молоко; цівка; повітряна камера; подвійне дихання; виводкові птахи; осілі птахи.
Терміни для другої команди: нагніздні птахи; інкубація; перелітні птахи; кільцювання птахів;.фенологія; безкільові птахи; мускульний відділ шлунка; кіль.
Ведучий. Перший гейм завершено, журі підбиває підсумки. А ми починаємо другий гейм «Коло знань». У ньому геймі кожному гравцеві я поставлю запитання, на яке тільки він відповідає. Кожна правильна відповідь принесе команді 1 бал.
Питання першій команді
Які особливості має травлення птахів?
Чому птахи навіть під час тривалих польотів не задихаються?
Чим розрізняється кровоносна система птахів і плазунів?
Які умови необхідні для розвитку зародка в птахів?
Чим відрізняються виводкові птахи від нагніздних?
Питання другій команді
Які особливості має будова кінцівок у птахів?
Яку роль відіграють форма тіла і покриви птахів під час польоту?
Які особливості має будова грудної клітки птахів?
У чому різниця між осілими, кочовими та перелітними птахами?
Які особливості будови водоплавних птахів дозволяють їм добре триматися на воді?
Ведучий. Отже, гейм завершено, попросимо журі оголосити його підсумки. А тепер починаємо третій гейм «Ти — мені, я — тобі». Особливість цього гейму полягає в тому, що команди самі підготували суперникам по два запитання. Отже, ваше завдання — назвати ім'я суперника, поставити йому запитання й оцінити його відповідь за п'ятибальною системою.
Команди ставлять запитання, оцінюють відповіді один одного. Журі підбиває підсумок гейму.
Ведучий. Три гейми ми зіграли, починаємо четвертий — «Далі, далі...». У кожної команди є аркуші з тестами. Ваше завдання — якнайшвидше знайти та підкреслити правильні відповіді, передати аркуші в журі для підбиття підсумків гейму.
Тести
1. Тіло птахів вкрите:
а) лускою;
б) пір'ям;
в) нічим (голе).
2. Температура тіла птахів:
а) стала;
б) нестала.
3.У зв'язку з відсутністю зубів у птахів виникли органи:
а) зоб;
б) печінка;
в) залозистий шлунок.
4. Кровоносна система птахів має кіл кровообігу:
а) одне;
б) два.
5. Серце птахів має камер:
а) дві;
б) три;
в) чотири.
6.В організмі птахів тече кров:
а) змішана;
б) незмішана.
7.У головному мозку птахів найбільше розвинений відділ:
а) довгастий мозок;
б) великі півкулі;
в) середній мозок.
8.Кіль виконує функцію:
а) підтримання рівноваги;
б) кріплення м'язів;
в) збільшення поверхні прикріплення м'язів.
9. До виводкових птахів належать:
а) голуби;
б) кури;
в) лебеді.
10. Перелітні птахи — це:
а) зозулі;
б) синиці;
в) лелеки.
Підбиваються підсумки гейму.
Ведучий. П'ятий гейм «Вірю — не вірю» містить таке завдання. Вам будуть поставлені десять запитань. На столі в кожної команди є доріжка відповідей з цифрами від 1 до 10 і сигнальні картки червоного і синього кольорів. Я зачитую твердження. Ви, уважно прослухавши його, радитесь. Утому випадку, якщо ви згодні з твердженням, то над цифрою, що означає номер питання, кладіть червону сигнальну картку, якщо не згодні — синю.
Твердження
Тіло птахів вкрите довгою вовною.
Птахи мають обтічну форму тіла.
3. Птахи мають дзьоб, у якому розташовані кілька рядів зубів.
4. У птахів трикамерне серце.
5. У птахів низький обмін речовин, і тому перетравлювання їжі відбувається повільно.
6. Птахи мають добре розвинений зір.
7. Птахи не мають сечового міхура.
8. Кістки в птахів дуже важкі.
9. Яйце птахів укрите вапняною шкаралупою.
10. Птахи піклуються про своє потомство.
Ведучий. Закінчили роботу, і я перевіряю правильність ваших відповідей, а журі повідомляє підсумки п'яти геймів.
Підбиваються підсумки.
Ведучий. А тепер шостий гейм «Усе пізнається в порівнянні». Я зачитую риси, характерні для птахів і плазунів. Ваше завдання — якнайшвидше дати відповідь, вибравши тільки ті риси, що є загальними для класів тварин, і пояснити їх сутність.
Риси: линяння; суха шкіра; відсутність зубів; чотирикамерне серце; розмноження яйцями; наявність клоаки; холоднокровність.
Підбиття підсумків.
Ведучий. «Упізнай за описом» — так називається сьомий гейм. Кожній команді зачитується словесний «портрет» птаха. Ваше завдання —упізнати та назвати його.
«Портрет» № 1
Цей птах належить до водоплавних. Він має довгу шию й укорочені ноги. На ногах по три пальці, з'єднані плавальними перетинками. Дзьоб має широкий і сплюснений. Цей птах —найбільший серед представників ряду Гусеподібні. Маса тіла сягає 10 кг. а розмах крил — 2,5 м. Свої гнізда будують у глухих місцинах. Харчуються підводними частинами рослин. Пари утворюють на все життя. Про їхню відданість складають пісні, легенди. Промисел цих птахів в Україні заборонений.
«Портрет» № 2
Ці птахи чудово плавають і пірнають. У воді вони можуть розвивати швидкість до 40 км/год, а під водою перебувати до 2,5 хвилин і більше. Пірнають на глибину 130 м. Розміри птахів великі: від 27 см до 120 см у довжину з масою тіла 15—40 кг. Зустрічаються в Австралії, на півдні Африки, на островах Південної Америки, в Антарктиді. На суші пересуваються повільно на задніх кінцівках. До польоту не здатні, але кіль добре розвинений. Харчуються рибою. Відкладають одне-два яйця і висиджують, тримаючи їх на ногах та прикриваючи складкою шкіри.
Відповіді команд, підбиття підсумків.
Ведучий. А тепер настала «Зоряна година орнітолога» — так називається восьмий гейм. На дошці ви бачите назви восьми птахів:
африканський страус;
альбатрос;
курка;
дрохва;
колібрі;
лелека;
дятел;
зозуля.
Я ставлю запитання, а ви вибираєте номер птаха, якого, на вашу думку, воно стосується, і записуєте до оцінного аркуша.
Питання
1.Який птах має найбільший розмах крил?
2.Його називають дурним і жалюгідним, часто з нього насміхаються. Розум цього птаха давно позначений найнижчою поділкою на шкалі.
3.Найбільший птах у світі.
4.Великий степовий птах, занесений до Червоної книги.
5. Найменший птах на землі, запилює рослини.
6. Цей птах не в'є гнізда і не висиджує пташенят.
7. Цих птахів називають «лісовими лікарями».
8. Гнізда цих птахів можна зустріти на даху української хати.
Відповіді записані. Команди, здайте оцінні аркуші журі.
Підрахунок балів, підбиття підсумків гейму.
Ведучий. Починаємо останній, дев'ятий гейм «Третій — зайвий». Для кожної команди я зачитую по три групи слів. Ваше завдання — знайти в кожній групі «зайве» слово та пояснити, чому ви так вважаєте.
Перша команда
Ківі, страус, пінгвін.
Лебідь, качка, дрізд.
Жовток, халази, кіль.
Друга команда
1. Кури, гусаки, голуби.
2. Горобець, сорока, лелека.
3. Сова, пугач, дятел.
Команди відповідають.
Ведучий. Наша гра завершена. Поросимо журі підбити підсумки гейму і гри.
Слово надається голові журі для оголошення остаточних підсумків і нагородження команди-переможниці та найактивнішого гравця в кожній команді.
|