Інтелект-шоу «Еврика»
Пізнавально-розвивальна гра
для учнів 9 класу
Цілі: підвищити інтерес учнів до хімічної науки; сприяти активізації розумової діяльності; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти, творчого застосування своїх знань; виявити здібних, обдарованих і талановитих дітей.
Наочність: на сцені — назва заходу (великими літерами надпис «Інтелект-шоу "Еврика"»), стіннівки та плакати з хімії, плакат з висловлюванням М. В. Ло-моносова «Широко простягає хімія руки свої у справи людські»; аудіозаписи для озвучування конкурсів і пауз, мікрофони для ведучих і журі.
Межі наукового пізнання та
передбачення визначити неможливо.
Д. І. Менделєєв
ХІД ЗАХОДУ
I. Вступне слово вчителя
«Хімія — це цариця дивин, у ній приховані щастя людства, найбільші завоювання розуму будуть зроблені саме в цій галузі»
(Максим Горький. Савва Морозов).
Оголошення початку та умов гри, представлення журі, учасників
II. Проведення конкурсів
Жеребкування. Гравцям ставиться одне важке запитання, на яке вони не знають правильної відповіді. Гру починає той, хто буде ближче до правильної відповіді. У такий спосіб визначається черговість виступів учасників.
Запитання
В якому році шведський фізико-хімік Сванте Август Арреніус став лауреатом Нобелівської премії на знак визнання особливого значення теорії електролітичної дисоціації для розвитку хімії? (1903)
ПЕРШИЙ КОНКУРС «ТЕМА»
Гравець вибирає тему із запропонованого переліку та відповідає на запитання з цієї теми. Кожна правильна відповідь — 1 бал. Наступний учасник може одержати додатковий бал, відповівши на запитання, що виявилося важким для попереднього гравця. Учасник, що набрав мінімальну кількість балів, вибуває з гри.
Теми
Основні хімічні поняття. Прості й складні речовини.
Визначення.
Закони хімії.
Періодичний закон та періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Розчини. Електролітична дисоціація.
Біографії вчених-хіміків, їх крилаті вислови.
Тема 1
Найменша частинка речовини, що зберігає її властивості. (Молекула)
Випаровування спирту, плавлення олова, кристалізація цукру. Такі явища називаються... (Фізичними)
Що легше: атом Сульфуру чи молекула азоту? (Молекула азоту)
4. Яка валентність металу в сполуках: Сг2О3, АN, FеН3?'(три)
5. До розряду яких законів можна
віднести такі відкриття:
закон Авогадро;
закон об'ємних співвідношень Гей-Люссака?
(До газових)
Як класифікують кислоти? (За кількістю атомів Гідрогену (одно-, дво-, три-, багатоосновні); за вмістом Оксигену (оксигеновмісні та безоксигенові))
До властивостей яких речовин належать такі:
взаємодія з кислотами з утворенням солі й води;
взаємодія з основами з утворенням солі й води;
незмінність забарвлення індикаторів;
розклад під час нагрівання? (Амфотерні гідроксиди)
Тема 2
Дайте визначення поняттям.
Хімія. (Наука про речовини та їх перетворення)
Хімічне рівняння. (Умовне зображення реакції з допомогою хімічних формул та, якщо потрібно, коефіцієнтів)
Каталізатори. (Речовини, що прискорюють швидкість хімічної реакції, але не входять до складу її продуктів)
Реакції заміщення. (Хімічні реакції, що відбуваються між простими та складними речовинами; при цьому атоми простої речовини замішують атоми одного з елементів у складній речовині)
Ступінь окиснення. (Умовний заряд, якого набув би атом у разі втрати або приєднання електронів)
Електролітична дисоціація. (Процес розпаду електроліту на йони під час розчинення його у воді (або в іншому полярному розчиннику) або під час розплавлення)
Розчин. (Гомогенна (однорідна) система змінного складу, що складається з кількох компонентів (молекул розчинника та частинок розчиненої речовини))
Тема З
Сформулюйте.
1. Закон збереження маси речовини. (Загальна маса речовин реагентів дорівнює загальній масі речовин, що є продуктами реакції.М. В. Ломоносов, 1748р.)
2.Закон об'ємних співвідношень газів. (Об'єми газів, що вступають у реакцію, співвідносяться між собою та до об'ємів продуктів (газоподібних) як невеликі цілі числа. Ж.Л. Гей-Люссак, 1808р.)
3. Закон Авогадро. (В однакових об'ємах газів за однакових умов міститься однакова кількість молекул. А. Авогадро, 1811р.)
4.Періодичний закон хімічних елементів. (Властивості хімічних елементів та утворених ними простих і складних речовин перебувають у періодичній залежності від зарядів їх атомних ядер. Д.1.Менделєєв,1869р.)
5. Закон сталості складу речовини. (Кожна хімічно чиста речовина незалежно від способу її одержання має один і той самий постійний склад (якісний і кількісний). Ж.Л. Пруст, 1799-1806рр.)
6. Принцип Паулі (порядок заповнення електронами орбіталі). (На одній орбітами може розміщатися не більше двох електронів, що мають протилежні спіни)
7. Наслідок із закону збереження маси. (У природі ніщо не виникає з нічого й не зникає безслідно)
Тема 4
Яку властивість хімічних елементів поклав в основу класифікації
Д. І. Менделєєв, складаючи періодичну систему? (Атомну масу)
Яким чином змінюються металеві й неметалеві властивості елементів у періодах і групах? (У періодах — металеві слабшають, неметалеві посилюються, у групах — металеві посилюються, неметалеві слабшають)
Елементом якої групи є Хром? Дайте обгрунтовану відповідь. (До VI групи, побічної підгрупи, оскільки він є елементом великого періоду (4). До цієї ж підгрупи входять лише елементи великих періодів)
4.Поясніть фізичний зміст поняття «порядковий номер». (Числове значення заряду ядра атома; кількість протонів і електронів у атомі)
5.Який тип хімічного зв'язку мають речовини, формула яких: Н2S, СuО, NaС1? Чи є вони електролітами? ( Н2S — ковалентний полярний, водний розчин — електроліт; СuО — йонний, неелектроліт; NaС1 — йонний, електроліт, оскільки солі є електролітами)
6. Який хімічний елемент має електронну формулу:
1s22 s22p63s23 p64s1? Які властивості (окисні чи відновні) він має? (Сu— Купрум, відновні, оскільки на останньому шарі розташовується один електрон, метал № 29)
7.Скільки минуло з року відкриття періодичного закону?
(2009 - 1869 = 140)
Тема 5
1. Скільки компонентів мінімально має містити розчин? Які саме?
(Два- розчинник та речовина, що розчиняється)
2.Дайте визначення поняття «електроліт». Речовини з яким типом хімічного зв'язку належать до електролітів? (Речовини з ковалентним сильнополярним або йонним зв'язком. Електроліти — речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм)
3.Які речовини, з точки зору теорії електролітичної дисоціації, належать до електролітів? (Кислоти — електроліти, під час дисоціації у водних розчинах утворюються катіони лише одного типу — гідратовані йони Гідрогену)
4. Назвіть умови необоротності реакцій йонного обміну. (Випадіння осаду, виділення газу, утворення малодисоційованої речовини)
5. Якщо крізь розчин електроліту Na2СО3 пропустити електричний струм, то в якому напрямку та які саме йони будуть рухатися? (Катіони Na+ — до негативно зарядженого катода, аніони СО32- — до позитивно зарядженого анода)
6. Дайте визначення поняття «ступінь електролітичної дисоціації». Яким чином поділяють електроліти за ступенем ЕД? (Ступінь електролітичної дисоціації «альфа» — це відношення кількості дисоційованих молекул до загальної кількості молекул електроліту в розчині. Електроліти бувають: сильні — а > ЗО %, середні — 3%<а<30%,слабкі -а<30%)
7. Хто в 1887 році сформулював теорію електролітичної дисоціації? (Шведський фізик і хімік Сванте Август Арреніус)
Тема 6
1.Видатний російський учений, народився 19 листопада 1711 року в селі Денисівка Архангелогородської губернії. З 1745 р.- академік Петербурзької академії наук. Найбільш видатні досягнення в галузі хімії: атомно-молекулярне вчення, кінетична теорія теплоти, розробка точних методів зважування, проведення дослідів з випалу металів у запаяних посудинах і. нарешті, відкриття закону збереження маси речовини. (М. В. Ломоносов)
2.Російський учений-енциклопедист, член-кореспондент Петербурзької академії наук з 1876 року. Народився в м. Тобольську.
Л. А. Чугаєв так писав про нього: «Геніальний хімік, першокласний фізик, плідний дослідник у галузі гідродинаміки, метеорології, геології, у різних відділах хімічної технології та інших суміжних з хімією та фізикою дисциплінах, глибокий знавець хімічної промисловості взагалі, особливо російської, оригінальний мислитель у галузі вчення про народне господарство...» Автор фундаментальної праці «Основи хімії». Назвіть ученого та його найбільшу працю в галузі хімії. (Д. І. Менделєєв, відкриття періодичного закону та періодичної системи хімічних елементів, 1869)
3. Англійський фізик і хімік, член Лондонського королівського товариства з 1822 року. Основні дослідження здійснив у галузі фізики. Описав дефект зору, названий його прізвищем. Досягнення в галузі хімії: увів поняття «атомна вага», відкрив закон кратних співвідношень, склав першу таблицю відносних атомних мас. автор праці «Нова система хімічної філософії», зробив внесок у створення основних положень атомно-молекулярного вчення. (Дж. Дальтон)
4.Якому видатному вченому та в якій галузі належать слова: «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а лише надбудова й розвиток обіцяються...»? (Д. І. Менделєєв)
5. Назвіть великого російського вченого, якому належать слова:
Может собственных Платонов
И быстрых розумом Невтонов
Российская земля рождать...
(М. В. Ломоносов. Ода. 1747. Невтон (Ньютон) — англійський фізик і математик; Платан — давньогрецький філософ)
Кому з давньогрецьких філософів належать слова: «Усе плине, усе змінюється (рухається), і двічі в ту саму річку ввійти неможливо»? (Геракліту)
Одного з видатних російських учених ще за життя називали генієм. Він не заперечував цього, а лише відповідав: «Працював усе життя, тому й геній...» Про кого йдеться? (Про Д. І. Менделєєва. Загальна кількість наукових робіт — 491, у тому числі: хімічних — 40, фізико-хімічних — 106, технічних — 99, фізичних — 99, економічних — 36, геодезичних — 22, інших — 29)
ДРУГИЙ КОНКУРС «ТОЧКА ЗОРУ»
Учасникам необхідно за одну хвилину найбільш повно й аргументовано висловити власну точку зору з питання «Чи потрібно вивчати хімію в школі?». Перший гравець — аргумент, другий — контраргумент і т. д.) Час для підготовки виступу — поки триває «гра вболівальників». Журі оцінює ерудицію та красномовство учасників, уміння переконувати, користуватися науковою термінологією, широту кругозору, оригінальність суджень. Найвища оцінка — 12 балів.
ГРА ВБОЛІВАЛЬНИКІВ «ЛОГОГРИФИ»
Логогриф — це гра, в якій літери в слові не замінюються іншими, а викидаються або додаються нові. Учитель зачитує запитання. Та команда вболівальників, яка швидше й правильно відповіла на запитання, приносить 1 бал своєму гравцеві (1 запитання — 1 бал).
Запитання
До назви якого хімічного елемента потрібно додати в кінці дві літери, щоб отримати назву корабля, який затонув, зіткнувшись із айсбергом? (Титан — Титанік)
До назви якого хімічного елемента слід додати в кінці одну літеру, щоб отримати слово, яке означає необхідність повернення кому-небудь чого-небудь? (Бор — борг)
Від назви якого хімічного елемента, викинувши три останні літери, можна утворити крик дикої пташки? (Карбон — «кар!»)
Від назви якого хімічного елемента, викинувши першу літеру, можна утворити назву спиртного напою? (Хром — ром, Бром — ром)
5. Від назви якого хімічного елемента, викинувши останні три літери, можна утворити назву дерева? (Дубній — дуб)
ТРЕТІЙ КОНКУРС «ПРАКТИКУМ»
Демонструється хімічний дослід. Завдання учнів — визначити явище, використовуючи свої знання з хімії, фізики, біології. Учні пояснюють експеримент, потім ведучий наводить правильну відповідь. Журі порівнює та оцінює. Найвищий бал — 12.
Дослід «Як підпалити цукор?»
Внести шматочок рафінаду у верхню частину полум'я спиртівки. Цукор не загоряється. Посипати верхню частину цукру твердою сіллю Літію (LiС1, Li2СO3) або попелом від цигарки (у ньому є невелика кількість сполуки Літію) та повторити дослід. Тепер цукор загоряється та горить блакитним полум'ям.
Пояснення
Реакція горіння цукру протікає повільно. Сполуки Літію є каталізаторами цієї реакції, тому після додавання цих сполук цукор горить швидко. Реакція каталітична.
КОНКУРС УБОЛІВАЛЬНИКІВ
Дайте відповідь на запитання (кожна правильна відповідь принесе гравцеві 0,5 бала).
Запитання
Метал, що викликає лихоманку. (Золото)
«Окрошка» з точки зору складу. (Суміш)
Метал —«вимірювач» температури. (Ртуть)
«Вінегрет» з металів. (Сплав)
Який метал пов'язаний з двадцятип'ятирічним ювілеєм одруження? (Срібло)
Яка волога може обвуглити? (Кислота)
Хімічний хамелеон. (Лакмус)
Так називають хімічну речовину жовтого кольору, що утворюється в слуховому каналі. (Сірка)
ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ПІДКАЗКА»
Обирають одного учня (незацікавленого, бажано, щоб це був учитель), який відгадуватиме картинки або слова. Учаснику почергово показують десять рисунків, на яких написано слова, пов'язані з хімічною наукою. Він повинен (не називаючи це слово) описати предмет, явище тощо таким чином, щоб його можна було відгадати (сам рисунок або слово вчитель не повинен бачити). За кожне правильно відгадане слово — 1 бал, максимальна оцінка за конкурс — 10 балів. Час для відгадування 10 картинок — 2 хвилини. Якщо відгадані всі десять картинок, учасник автоматично виходить у фінал.
Слова
Пробірка, фільтр, розчин, апарат Кіппа, Д. І. Менделєєв, наука, спиртівка, ядро, техніка безпеки, каталізатор.
Мірний циліндр, випаровування, фізичне явище, кислота, закон збереження маси, повітря, тримач, радіоактивний елемент, експеримент, дисоціація.
Склянка, магніт, хімічна реакція, вода, катод, озон, сухий спирт, агрегатний стан, лабораторія, лужний метал.
Лійка, залізо, штатив, горіння, аніон, благородні метали, вогнегасник, індикатор, азот, відкриття.
Речовина, суміш, властивість, колба, лід, орбіталь, закон, вуглекислий газ, валентність, катіон.
За результатами чотирьох конкурсів визначаються два фіналісти. Якщо однакову кількість балів набрала більшість учасників, проводиться додатковий конкурс (хто першим відповість на запитання, той і гратиме у фіналі).
Запитання додаткового туру
Розташуйте за силою кислоти, починаючи з найсильнішої: сірководнева, хлоридна, сульфатна, силіцієва. (Сульфатна, хлоридна, сірководнева, силіцієва)
Визначте зайвий елемент у ряді: К, Na, А1, Са. (Алюміній — амфотерний елемент)
Хто першим одержав водень? (Теофраст Парацельс у XVI ст.)
Поки учасники фінальної гри готуються до завершального конкурсу, решта учасників займають місця в залі для глядачів.
П'ЯТИЙ КОНКУРС «ДУЕЛЬ»
У фінальній грі беруть участь два гравці, їм ставлять лише десять запитань. Хто першим піднімає сигнальну картку, той і відповідає на запитання. За правильну відповідь — 2 бали. Якщо відповідь на запитання неправильна, наступний гравець може відповісти правильно й заробити 2 бали.
Запитання
Хто з російських учених вважається основоположником атомно-молекулярного вчення? (М. В. Ломоносов)
2.Коли й де були прийняті «Основні положення атомно-молекулярного вчення»? (У 1860 році на Всесвітньому з'їзді хіміків у м. Карлсруе)
3.У XIІІ ст. було відомо лише 13 хімічних елементів, у XVIII ст. — 30, через 50 років — 68. Скільки хімічних елементів відомо сьогодні? (112)
4. Який хімічний елемент за сучасною міжнародною номенклатурою називається Сульфуром? (Сірка)
5.Хто першим увів у хімію поняття «валентність»? (Едуард Франкленд, 1852р.)
6.Скільки варіантів зображення періодичної системи існує сьогодні: понад сто, понад двісті, понад чотириста? (Понад чотириста)
7.Хто першим почав проводити практичні заняття під час вивчення хімії?
(М. В. Ломоносов)
8.Чи відвідував Д. І. Менделєєв Україну? (Так. Бував на Донбасі та в Києві)
9.Назвіть першу жінку-хіміка. (Анна Федорівна Волкова)
10.Давня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з'ївши «сніданок», який коштував 100 тис. сестерцій (дуже велика сума). Що саме з'їла цариця? (Розчинила в склянці з оцтом намисто з перлів та випила розчин. Перлини — кальцій карбонат)
11.Який спирт не горить? (Нашатирний (амоній гідроксид))
Журі підбиває підсумки конкурсу, нагороджує гравців і переможця.
|